
Vnútorný poriadok školy ZŠ
Súkromná základná škola, Zadunajská cesta 4, 851 01 Bratislava
Zriaďovatelia a vedenie školy vzhľadom na vlastné podmienky vydávajú Vnútorný školský poriadok (ďalej len „VŠP) pre žiakov. VŠP bol prerokovaný a schválený Radou školy.
Žiaci sú oboznámení s jeho pravidlami na úvodnej triednickej hodine v každom školskom roku. VŠP je sústavne prístupný pre žiakov, rodičov a všetkých záujemcov na internetovej stránke školy, na nástenke v budove školy a u triednych učiteľov.
Žiaci majú právo vyjadriť svoje pripomienky a návrhy k zneniu VŠP prostredníctvom svojich zástupcov v žiackom parlamente.
- Na rovnoprávny prístup k vzdelaniu bez ohľadu na vierovyznanie, svetonázor, národnostnú a etnickú príslušnosť.
- Na individualizovaný prístup rešpektujúci jeho schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav.
- Na výchovu a vzdelávanie v bezpečnom a hygienicky vyhovujúcom prostredí.
- Na úctu k svojej osobe a na zabezpečenie ochrany proti fyzickému, psychickému a sexuálnemu násiliu.
- Poznať dokumentáciu, ktorá sa týka jeho osoby, pravidlá školy, ako aj následky za ich porušenie.
- Dozvedieť sa bodové hodnotenie za svoju odpoveď, písomnú prácu, test a nahliadnuť do opravenej písomnej práce, testu.
- Vopred poznať bodové hodnotenie, ktorým sa hodnotia jeho študijné výsledky v jednotlivých predmetoch.
- Obrátiť sa primeranou formou s problémami na príslušného vyučujúceho, triedneho učiteľa, riaditeľa školy, zriaďovateľov školy (zachovať pritom postupnosť pri riešení svojho problému).
- Požiadať žiacky parlament o pomoc pri riešení rôznych problémov; dať pozmeňovací návrh do Vnútorného poriadku školy, návrhy k rozvrhu, požiadať o pomoc pri organizovaní mimovyučovacích akcií.
- Požiadať o konzultačné hodiny a využívať ich u svojho, prípadne iného učiteľa po dlhšom chýbaní zo zdravotných dôvodov (viac ako 1 týždeň), pri neporozumení učivu na hodine.
- Osvojovať si vedomosti a zručnosti a získavať návyky poskytované základnou školou, pripravovať sa na štúdium na strednej škole.
- Osvojovať si zásady vlastenectva, humanity, demokracie a správať sa podľa nich, byť disciplinovaný, plniť pokyny pedagogických pracovníkov a iných pracovníkov školy a správať sa v škole i mimo nej tak, aby robil česť škole i sebe.
- Konať tak, aby svojím konaním neobmedzoval práva svojich spolužiakov a učiteľov.
- Chrániť vlastné zdravie a zdravie iných, dodržiavať bezpečnostné a hygienické predpisy, dbať o čistotu a poriadok, pomáhať pri udržiavaní poriadku v škole a jej okolí.
- Do školy nosiť školskú uniformu a udržiavať ju v čistote a poriadku, byť čistý a vhodne upravený.
- Šetriť školské zariadenie, chrániť ho pred poškodením a hospodárne zaobchádzať s učebnicami a učebnými pomôckami.
- Prichádzať na vyučovanie tak, aby 10 minút pred jeho začiatkom zaujal svoje miesto v triede, dodržiavať vyučovací čas, rozsah prestávok.
- Pri vstupe zriaďovateľov, vedenia školy a inej dospelej osoby do triedy žiaci pozdravia povstaním.
- Na vyučovaní sa žiak správa taktne a disciplinovane, je povinný pomáhať vytvárať vyučujúcemu v triede aktivizujúce prostredie a uplatňovať princíp efektívnosti vo vyučovacom procese.
- Počas malých prestávok sa žiak premiestni do inej určenej učebne alebo sa zdržiava v triede.
- Papiere a odpadky patria do koša. Je prísne zakázané hádzať odpadky alebo iné veci do umývadiel, záchodových mís a von oknom. Škody, ktoré vzniknú z nedodržania tohto príkazu, hradia žiaci, resp. ich zákonní zástupcovia.
- Žiak je povinný každú stratenú učebnicu nahradiť na konci školského roka jej plnou hodnotou alebo takou istou učebnicou, zároveň nahradiť zničený alebo stratený majetok školy, spolužiakov.
- Žiaci do školskej jedálne prichádzajú riadne upravení, s umytými rukami. Pre všetkých žiakov platí zásada poradia podľa príchodu do jedálne. Vstup do jedálne na obed nie je povolený so školskou taškou. Dodržiavajú sa zásady stolovania. Po skonzumovaní jedla zanechávajú žiaci miesto vo vzornom poriadku. Znečistenie ihneď odstránia.
- Dochádzať do školy pravidelne podľa rozvrhu hodín a aktívne sa zúčastňovať na vyučovaní.
- Prinášať si na vyučovanie predpísané pomôcky a udržiavať ich v čistote.
- Podľa pokynov vyučujúceho viesť si prehľadné poznámky na každej vyučovacej hodine.
- Byť zdvorilý k dospelým i k spolužiakom.
- Rešpektovať pravidlá uvoľňovania z vyučovania a ospravedlňovania absencie.
- Nosiť, prechovávať, užívať nelegálne látky.
- Prinášať do školy a na školské podujatia alkohol, cigarety, cenné veci, vyššie peňažné čiastky a mravnosť ohrozujúce predmety.
- Podvádzať pri skúškach (písomných i ústnych), s cieľom získať lepšie hodnotenie.
- Ničiť zariadenie školy.
- Vykláňať sa a pokrikovať z okien, sedieť na okenných parapetoch a radiátoroch.
- Fajčiť v priestoroch školy a okolí.
- Pozývať do školy kamarátov a cudzie osoby.
- S ohľadom na bezpečnosť žiakov pri príchode a odchode zo školy je zakázané prechádzať cez cestu mimo vyznačených priechodov, žiaci sú povinní používať podchod, nadchod určený pre chodcov.
- Neoprávnene používať cudzie veci.
- Počas vyučovania, vrátane prestávok, opúšťať budovu školy bez súhlasu vyučujúceho alebo triedneho učiteľa (v čase neprítomnosti triedneho učiteľa je potrebný súhlas jeho zástupcu, riaditeľa školy alebo zástupcu riaditeľa školy).
- Prichádzať na vyučovanie a na školské podujatia bez rovnošaty.
- Upravovať si vzhľad kozmetickými prípravkami /líčiť sa, lakovať nechty, farbiť vlasy/ v priebehu školského vyučovania.
- Prinášať do školy a používať v budove školy elektronické prístroje.
- Vytvárať alebo šíriť znevažujúcu digitálnu stopu týkajúcu sa spolužiakov a aj ich rodinných príslušníkov a zamestnancov školy.
- Nevhodne sa správať k spolužiakom, porušovať etické a morálne normy správania sa v škole.
- Na všetky školské a mimoškolské akcie prinášať zvieratá z bezpečnostných a hygienických dôvodov.
- Nosiť piercing na akomkoľvek mieste na tele je zakázané z hygienických, zdravotných a estetických dôvodov.
- Dbajú o to, aby žiak dochádzal do školy pravidelne a včas.
- Oznamujú škole bez zbytočného odkladu dôvod neprítomnosti žiaka na vyučovaní a predkladajú škole doklad preukazujúci dôvod neprítomnosti žiaka na vyučovaní v zmysle VŠP.
- Pravidelne kontrolujú čistotu školskej uniformy a zabezpečujú jej bezchybný estetický vzhľad.
- Každý školský rok obnovujú povinné prvky školskej uniformy. V prípade jej poškodenia, obnosenia sú rovnako povinní urýchlene zakúpiť a doplniť jej nevyhovujúce časti.
- Žiaci prichádzajú do školy v predpísanej uniforme a najneskôr 10 minút pred začiatkom vyučovania.
- Žiak je po vstupe do budovy školy povinný prezuť sa do čistej, zdravotne vyhovujúcej obuvi. Povinnosť prezuť sa platí aj pre popoludňajšie vyučovanie a mimovyučovacie aktivity v budove školy.
- Žiak je povinný kabáty, bundy a mikiny nechať v šatni.
- Žiak je povinný pri vstupe do budovy školy a pri preberaní obeda v školskej jedálni použiť identifikačný čip.
- Je zakázané opúšťať budovu školy počas prestávok alebo voľných hodín bez súhlasu triedneho učiteľa (zástupcu triedneho učiteľa) alebo riaditeľa školy.
- Po skončení vyučovacej hodiny alebo vyučovania je žiak povinný dať do poriadku svoje pracovné miesto a okolie, odstrániť prípadné nečistoty a papiere.
- Žiak je povinný pri odchode z budovy školy použiť identifikačný čip.
- Starajú sa o poriadok a čistotu v triede, čistia tabuľu, sú zodpovední za poriadok v triede po skončení každej vyučovacej hodiny.
- Je zložená zo zvolených zástupcov žiakov každej triedy školy.
- Vypracúva štatút a plán práce a zasadnutí.
- Rieši a predkladá návrhy a pripomienky žiakov na vedenie školy a Radu školy.
- Organizuje mimovyučovacie aktivity žiakov, zodpovedá za ich prípravu a priebeh.
- Spolurozhoduje a vyjadruje sa k disciplinárnym opatreniam pri závažnom porušení vnútorného poriadku školy žiakmi.
- Vyjadruje sa k organizačným zmenám počas školského roka.
- Predseda žiackej rady sa zúčastňuje zasadnutí Rady školy.
- Žiak je povinný dochádzať do školy pravidelne a včas podľa rozvrhu hodín, zúčastňovať sa na vyučovaní všetkých povinných predmetov a voliteľných vyučovacích predmetov, ktoré si zvolil.
- Ak sa žiak nemôže zúčastniť na vyučovaní z dôvodov vopred známych, požiada rodič alebo zákonný zástupca žiaka o uvoľnenie z vyučovania prostredníctvom zaslania žiadosti na sekretariát školy.
- Ak sa žiak nemôže zúčastniť vyučovania pre nepredvídaný dôvod, je rodič, resp. zákonný zástupca žiaka, povinný oznámiť ešte v ten deň do začiatku vyučovania, t.j. do 8:30 hod., dôvod jeho neprítomnosti. Po návrate na vyučovanie je žiak povinný predložiť triednemu učiteľovi ospravedlnenie podpísané rodičom, resp. zákonným zástupcom.
- Zriaďovateľ alebo riaditeľ školy má právo si vyžiadať ospravedlnenie priamo od ošetrujúceho lekára.
Pravidlá ospravedlňovania neprítomnosti žiaka
Povinnosti rodiča/zákonného zástupcu:
- Lekárske potvrdenie sa vyžaduje, ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá:
- viac ako 5 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní,
- počas kalendárneho mesiaca viac ako dvojnásobok týždenného počtu vyučovacích hodín určených v príslušnom učebnom pláne školského vzdelávacieho programu,
- ak žiak počas dvoch po sebe nasledujúcich mesiacoch vymeškal viac ako trojnásobok týždenného počtu vyučovacích hodín určených v príslušnom učebnom pláne školského vzdelávacieho programu.
- Rodič je povinný preukázať dôvody neprítomnosti triednemu učiteľovi do dvoch dní od začiatku absencie žiaka prostredníctvom rodičovského konta EduPage. O ospravedlňovaní dlhodobých absencií rozhoduje riaditeľ školy na základe žiadosti vopred zaslanej na emailovú adresu školy.
Pokarhanie triednym učiteľom za:
- vyrušovanie na vyučovaní,
- nevhodné správanie počas prestávok, v školskej jedálni a na rôznych akciách školy,
- nenosenie školskej rovnošaty,
- zabúdanie si učebných pomôcok,
- neplnenie povinností týždenníkov,
- prvý oneskorený príchod (3 oneskorené príchody sú 1 neospravedlnená hodina).
Pokarhanie riaditeľom školy za:
- neoznámený odchod zo školy alebo akcie školy,
- za 1 – 3 neospravedlnené hodiny.
Znížená známka zo správania na stupeň 2 za:
- opakované vyrušovanie na vyučovaní,
- opakované nevhodné správanie počas prestávok, v školskej jedálni a na rôznych akciách školy,
- opakované nenosenie školskej rovnošaty,
- opakovaný neoznámený odchod zo školy alebo akcie školy,
- 4 a viac neospravedlnených hodín,
- úmyselné ublíženie spolužiakovi, ponižovanie spolužiaka,
- úmyselné závažné poškodenie majetku,
- opakované podvádzanie pri písomných prácach, testoch.
Znížená známka zo správania na stupeň 3 za:
- viac ako 8 neospravedlnených hodín,
- opakované porušovanie predošlých bodov,
- šírenie radikálnych, rasistických myšlienok a mravnosť ohrozujúcich materiálov,
- závažný priestupok v správaní voči spolužiakom či pedagogickým pracovníkom.
Podmienečné vylúčenie zo školy za:
- opakované porušovanie predošlých bodov,
- závažný, odsúdeniahodný priestupok voči slušnému správaniu, ohrozenie zdravia, života seba či iného.
Vylúčenie zo školy za:
- opakované porušovanie predošlých bodov,
- manipulácia, nákup, predaj, užívanie drog a iných látok vytvárajúcich závislosť,
- používanie alkoholu, fajčenie v priestoroch školy a jej okolí, na školských akciách, či kdekoľvek inde v uniforme,
- v prípade vylúčenia zo školy je žiak preradený na kmeňovú školu podľa miesta trvalého pobytu.
- Klasifikáciu nemôže ovplyvňovať správanie sa žiakov. Predmet a správanie sú hodnotené samostatne.
- V priebehu klasifikačného obdobia vyučujúci hodnotia prácu žiaka bodmi. Príslušný počet bodov za hodnotené testy a aktivity si stanovuje každá predmetová komisia podľa rozhodnutia vyučujúceho.
- Hodnotenie zaznamenáva každý vyučujúci minimálne raz za mesiac do EduPage ako počet získaných bodov z počtu možných.
- V prípade, že žiak za polrok vymešká viac ako 120 vyučovacích hodín, riaditeľ mu nariadi vykonať komisionálne skúšky z jednotlivých predmetov.
Hodnotiaca škála:
100 – 90% – výborný (1)
89 – 75% – chválitebný (2)
74 – 50% – dobrý (3)
49 – 25% – dostatočný (4)
24 – 0% – nedostatočný (5)
Povinnosti žiaka druhého stupňa základnej školy:
- Žiak má povinnosť dopísať zameškaný, resp. vynechaný test/písomku do dvoch týždňov od termínu testu.
- Dopisovacie testy sa konajú pravidelne každý týždeň vo vopred stanovenom čase určenom riaditeľom školy. Dopisovanie v inom čase nie je povolené.
- Žiak má povinnosť zapísať/prihlásiť sa na dopisovací test.
- V prípade, že sa žiak do dvoch týždňov od pôvodného termínu testu nezúčastní dopisovacieho termínu, bude mu zapísané hodnotenie 0%.
- Vo výnimočných prípadoch (dlhodobá absencia a pod.) môže o účasti na dopisovacom termíne rozhodnúť riaditeľ školy.
Povinnosti žiaka druhého stupňa základnej školy:
- Žiak má možnosť opraviť si jeden test za štvrťrok, v ktorom sa test uskutočnil. Test je možné opraviť v prípade, že žiak z neho dosiahol hodnotenie aspoň 50%.
- Opravné testy z jednotlivých predmetov sa konajú raz štvrťročne vo vopred určených termínoch stanovených riaditeľom školy. Oprava testov v inom čase nie je povolená.
- Žiak má povinnosť zapísať/prihlásiť sa vopred na opravné testy, najneskôr deň vopred konania opravného testu.
- Žiak musí pred opravnými testami predložiť vypracovanú aktivitu/písomnú úlohu určenú vyučujúcim konkrétneho predmetu.
- Vo výnimočných prípadoch môže o účasti na opravných testoch rozhodnúť riaditeľ školy.
- V prípade, že je vyhlásený výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna situácia, ak je nariadené prerušenie prevádzky škôl alebo nastane iná, podobná situácia, žiak je povinný zapojiť sa do dištančného vzdelávania.
- V prípade prerušenia prevádzky školy prebieha vyučovanie online. Ak sa žiak nemôže z objektívnych príčin zapojiť do online vyučovania, škola mu po posúdení situácie zriaďovateľom alebo riaditeľom školy umožní vzdelávať sa inou, alternatívnou formou (napr. zasielanie pracovných listov online, príprava pracovných listov k vyzdvihnutiu, online konzultácie a pod.).
- V opodstatnených prípadoch môže riaditeľ školy rozhodnúť o náhrade prezenčného vyučovania dištančným vzdelávaním v rozsahu maximálne 3 dni.
- Učiteľ má právo vylúčiť z vyučovacej hodiny žiaka, ktorý svojím správaním narúša vyučovací proces alebo iným spôsobom porušuje Vnútorný poriadok školy.
- Program Microsoft Teams je určený výhradne na online vyučovanie, konzultácie a zdieľanie študijných materiálov.
- Online vyučovanie sa riadi Vnútorným poriadkom školy. Rodičom nie je povolené zasahovať do online vyučovania alebo akýmkoľvek spôsobom narúšať jeho priebeh.
Žiak má povinnosť:
- Prihlásiť sa na hodiny v určenom čase.
- Dodržiavať rozvrh hodín.
- Na začiatku hodiny vypnúť svoj mikrofón a zapnúť ho až na vyzvanie učiteľa.
- Mať pripravené pomôcky na vyučovaciu hodinu – pracovné listy, zošit (poznámkový blok), písacie potreby, prípadne učebnice podľa pokynov vyučujúceho.
- Žiaci musia na vyzvanie učiteľa po skončení výučby opustiť hodinu (stretnutie).
Žiak má zakázané:
Obmedzovať svojím konaním práva ostatných žiakov zúčastňujúcich sa vzdelávania (vypínanie mikrofónov, vyhadzovanie účastníkov zo skupín a pod.), konzumovať jedlo v priebehu vyučovacej hodiny.
- Používať vo svojom ústnom a písomnom prejave vulgarizmy a iné nevhodné výrazy.
- Nahrávať zvuk alebo obraz a šíriť tieto nahrávky.
- V priebehu vyučovania komunikovať s iným ako vyučujúcim. Akýmkoľvek spôsobom narúšať priebeh vyučovacej hodiny.
Riaditeľ školy po odsúhlasení Pedagogickou radou Súkromnej základnej školy dňa 27.augusta 2025 vydáva Vnútorný školský poriadok Súkromného gymnázia Mercury.
Doc. PhDr. Silvia Barnová, PhD.
ŠTANDARDY DODRŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ
Článok 1
Všeobecná časť
Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní Súkromné gymnázium
Mercury, Zadunajská cesta 4, 851 01 Bratislava (ďalej len „škola“) postupuje podľa Štandardov
dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré
vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou prílohy Vnútorného školského poriadku.
Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie
segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov
výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach.
Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:
Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu
nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti,
pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického
alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného
postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.
Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými
formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených
názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.
Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti
týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej
starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.
Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:
a) rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
b) rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
c) rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k
hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným
kultúram;
d) príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia,
mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými,
národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
e) rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”1
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie sú rozpracovaním a realizáciou praktickej
časti Metodickej príručky desegregácie vo výchove a vzdelávaní2.
Štandardy v prepojení na metodickú príručku napomáhajú naplneniu princípu
„zákazu všetkých foriem diskriminácie a obzvlášť segregácie“3. Segregáciu vo výchove a
vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré
je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu2a) a v
dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo
sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo
k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou
zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná2b pri uplatňovaní práv národnostných menšín
na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní
podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov
so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle
a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá
úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a
vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“4
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú
všetkých oblastí, ktoré upravuje vnútorný školský poriadok podľa školského zákona (Zákon
č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):
– výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných
vzťahov a vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
– prevádzka a vnútorný režim školy,
– podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia žiakov a ich ochrany pred sociálno-
patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
– podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak
1 Dohovor o právach dieťaťa (OSN, 1989) In Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č.
104/1991 Z. z.
2 Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní (MŠVVaŠ SR, 2023)
3 § 3 písm. f) zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
4 § 2 písm. ai) zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon) – účinnosť nadobúda 1. 1. 2025. Poznámky pod čiarou k
odkazom 2a a 2b znejú: „2a) Zákon č. 365/2004 Z. z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a o
ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný zákon) v znení
neskorších predpisov. 2b) Dohovor proti diskriminácii vo vzdelávaní (Oznámenie Ministerstva zahraničných
vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky č. 276/2024 Z. z.). Dohovor o právach osôb so zdravotným
postihnutím (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z. z.).“
rozhodne zriaďovateľ.
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní definujeme ako
Štandardy postojov a hodnôt a Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a
vzdelávaní.
Článok 2
Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní Štandardy postojov a hodnôt
Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia
proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní, je zásadný posun v
oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a
medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde školy do
kontaktu so žiakmi.
Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje,
schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a
interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe
kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente
Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru5. Deskriptory sú opisy a vysvetlenia
týkajúce sa konkrétneho žiadúceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:
– Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom,
– Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre
školu pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.
– Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
– Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
– Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
– Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
– Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
– Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
5 Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru bol vytvorený v roku 2018 Radou Európy, ktorej
členským štátom je od roku 1993 aj SR. Pre SR má status odporúčania pri vytváraní vzdelávacích stratégií a
metodík na podporu demokratickej kultúry, ľudských práv a sociálnych kompetencií.
– Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim.
– Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní
spoločných záujmov.
Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:
– Škola pri uplatňovaní Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vypracuje Plán
uplatňovania Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní
a využíva Metodickú príručku desegregácie vo výchove a vzdelávaní vydanú
Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky6.
a) Štandardy priestorovej desegregácie:
– Do všetkých priestorov školy, určených pre žiakov, je umožnený rovný (nediskriminačný)
prístup všetkým žiakom. Škola nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny
žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe
ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone7.
– Škola v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy
stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací
proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna
oproti iným priestorom.
– Ak má škola v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického,
národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa
antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie
žiakov týchto skupín.
b) Štandardy organizačnej desegregácie:
– Škola má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby
nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov8.
– Všetky skupiny žiakov školy majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe
6 Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní (MŠVVaŠ SR, 2023)
7 Chránené dôvody podľa antidiskriminačného zákona sú charakteristiky ľudí, úzko spojené s ich dôstojnosťou a identitou, ktoré nesmú byť zneužité pre neprípustné rozdielne zaobchádzanie s nimi. Sú to: „pohlavie,
náboženské vyznanie alebo viera, rasa, príslušnosť k národnosti alebo etnickej skupine, zdravotné postihnutie,
vek, sexuálna orientácia, manželský stav a rodinný stav, farba pleti, jazyk, politické alebo iné zmýšľanie, národný
alebo sociálny pôvod, majetok, rod alebo iné postavenie alebo dôvod oznámenia kriminality alebo inej
protispoločenskej činnosti“ § 2 ods. 1 zákona č. 365/2004 Z. z.
8 § 2 ods. 1 zákona č. 365/2004 Z. z. (antidiskriminačný zákon)
ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú
učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u
žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program9, individuálny učebný plán10
alebo poskytnuté podporné opatrenia11.
– Všetky skupiny žiakov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému
vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-
vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
– Škola je povinná využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila
prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade
krízových udalostí v škole12. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať
príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a
vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.
c) Štandardy sociálnej desegregácie
– Škola využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho
začlenenia žiakov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole, ktorá
prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
– Škola organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity
smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci
školy, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
– Škola prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov podľa platných právnych
predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek
chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
– V škole neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú
alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu
uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
– Škola umožňuje všetkým skupinám žiakov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho
potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole
sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
– Škola pri hodnotení žiakov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k
9 § 7a zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
10 § 26 zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
11 § 145a zákona č. 245/2008 Z. z. (školský zákon)
12 Podrobné informácie ku krízovým udalostiam na školách sú dostupné na webovom sídle ministerstva.
niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa
antidiskriminačného zákona.
Pravidlá dopisovacích testov
Povinnosti žiaka:
- Žiak má povinnosť dopísať zameškaný, resp. vynechaný test/písomku do dvoch týždňov od termínu testu.
- Dopisovacie testy sa budú konať pravidelne každý týždeň vo vopred stanovenom čase určenom riaditeľom školy. Dopisovanie v inom čase nie je povolené.
- Žiak má povinnosť zapísať/prihlásiť sa na dopisovací test.
- V prípade, že sa žiak do dvoch týždňov pôvodného termínu testu nezúčastní dopisovacej písomky, bude mu zapísané hodnotenie 0%
- Vo výnimočných prípadoch (dlhodobá absencia a pod.) môže o účasti na dopisovacom termíne rozhodnúť riaditeľ školy.
Pravidlá opravných testov
Povinnosti žiaka:
- Žiak má možnosť opraviť jeden test za štvrťrok, v ktorom sa test uskutočnil. Test je možné opraviť v prípade, že žiak z neho dosiahol hodnotenie aspoň 50%.
- Opravné testy z jednotlivých predmetov sa konajú raz štvrťročne vo vopred určených termínoch stanovených riaditeľom školy. Dopisovanie v inom čase nie je povolené.
- Žiak má povinnosť zapísať/prihlásiť sa vopred na opravné testy, najneskôr deň vopred konania opravného testu.
- Žiak musí pred opravnými testami predložiť vypracovanú aktivitu/písomnú úlohu určenú vyučujúcim konkrétneho predmetu.
- Vo výnimočných prípadoch (dlhodobá absencia a pod.) môže o účasti na opravných testoch rozhodnúť riaditeľ školy.
Uvolňovanie žiakov z vyučovania
- Lekárske potvrdenie sa vyžaduje, ak neprítomnosť žiaka z dôvodu ochorenia trvá: A, viac ako 5 po sebe nasledujúcich vyučovacích dní. B, ak žiak počas polroka školského roka vymeškal viac ako trojnásobok týždenného počtu vyučovacích hodín určených v príslušnom učebnom pláne školského vzdelávacieho programu.
- Ak nastane aspoň jedna z vyššie uvedených možností, vyžaduje sa ospravedlnenie vymeškaných vyučovacích hodín, ktoré prevyšujú uvedené hodnoty, lekárskym potvrdením.
- Rodič je povinný preukázať dôvody neprítomnosti triednemu učiteľovi do dvoch dní od začiatku absencie žiaka, prostredníctvom rodičovského konta Edupage. O dlhodobých absenciách rozhoduje riaditeľ školy na základe žiadosti vopred zaslanej na mailovú adresu školy.